Recensie: Life and Love: Positive Strategies for Autistic Adults

Life and Love: Positive Strategies for Autistic Adults (ISBN 9781931282932) is een boek dat geschreven is door Zosia Zaks, een Amerikaanse vrouw met Asperger. Het bevat adviezen voor mensen met autisme over de organisatie van het dagelijks leven en het aangaan van contacten. Mijn onderstaande recensie is eerder verschenen op het AutSider-forum (aanmelding vereist).

Het boek bestaat overeenkomstig de titel uit twee delen. Deze zal ik afzonderlijk behandelen.

Part 1: Life
In dit onderdeel staan concreet beschreven tips over het runnen van een huishouden en verscheidene andere taken die bij een zelfstandig leven horen. Deze adviezen zijn vaak zinnig, en veel dingen pas ik ook al toe, maar daar zit precies het probleem. Als je al enkele jaren of zelfs langer op jezelf woont, zul je voor de meeste van de besproken zaken zelf al een manier gevonden hebben om ermee om te gaan, al dan niet op dezelfde manier als in dit boek. Mocht je op dit punt echter nog stappen moeten maken, dan kan ik me voorstellen dat dit boek behulpzaam kan zijn. De tekst over het overwegen of je bij een bepaalde arts of hulpverlener blijft vond ik wel goed, al was dat maar een klein stukje.

Part 2: Love
Dit deel gaat over verwachtingen in gedrag, het vinden van en samenleven met een partner. Deze tekst viel me inhoudelijk eigenlijk een beetje tegen. Het blijft erg hangen op het deterministische idee van ‘als je je maar netjes en vriendelijk gedraagt krijg je vanzelf respons’. De emotionele kant van het verhaal blijft hierbij wat onderbelicht, over zaken als zelfwaardering en zelfvertrouwen teneinde bijv. initiatief te nemen. Boeken als Denk je Sterk van Fred sterk en Sjoerd Swaen of Single en Verlegen van Bonnie Jacobson behandelen deze kant van de zaak veel helderder. Deze overwegend praktische benadering komt overigens ook in deel 1 voor, maar daar is dit minder storend. Verder vond ik dit deel soms wat zwaar de nadruk op voorzichtigheid en onveiligheid leggen, misschien is dat een Amerikaans trekje.

Conclusie
Ik vond het niet slecht geschreven, en met het respect dat je van iemand die zelf ook uit het autismespectrum komt kan verwachten. Dat de suggesties zeer concreet zijn is wel prettig, maar kan in sommige gevallen betekenen dat het niet voor je werkt of dat je het er niet mee eens bent, dus je moet wel zelf kijken welke tips je wilt gebruiken. Over het algemeen heb ik helaas niet zeer veel nieuwe dingen gelezen in dit boek, wat dat betreft voegde het voor mij niet zoveel toe, maar misschien voor iemand anders wel.